MUNTII BIHOR-IARNA LA CORT

Vacanta intersemestriala(2010) se apropia cu pasi repezi,iar noi nu aveam o tura planificata,asa ca hotaram sa facem prima tura la cort pe timp de iarna.Echipament de iarna nu prea aveam,defapt aveam decat imbracaminte adecvata sezonului,dar in rest nu tu cort,primus pentru iarna,numai vorbesc de sac de iarna(pe care vroiam sa il achizitionam dar nimeni nu il avea pe stoc…Husky Anapurna).

Partea cu echipamentul nu ne-a impiedicat sa mergem,cort aveam doar de 3 sezoane,dar era un cort solid,asa ca facem toate pregatirile necesare si sus in tren.Din Ciumeghiu am schimbat CFR-ul,de aici luand Regional(privat) pana in Stei.Din Stei o luam spre Lunca,iar din Lunca urmam drumul european pana in Campani.Pe drum,spre norocul nostru,la iesire din Lunca,prindem o ocazie pana in Campani de unde mai avem cam 2 km pana la locul de campare.

Aici zapada era ceva mai mare decat in zona noastra,era de asteptat fiind o zona muntoasa.Valea unde urma sa campam era invaluita in nori,staim ca s-au anuntat sanse de precipitatii mixte sau doar zapada.Ajungem in locul de campare in jurul orei 17,curatam zapada si montam cortul.Ne doream sa aprindem un foc,dar nu aveam cu ce si nici prea aveam chef sa cautam sub zapada lemne,asa ca ne multumim cu o supa pe aragazul de camping.Cum se intuneca destul de repede,dupa ora 19 ne bagam in cort si mai pregatim de mancare in veranda cortului(veranda avand 1.2 m latime si 2.05 m lungime) si apoi ne intindem la povesti.Dupa orele 22 ne bagam in sacii de dormit(sacii..pentru ca aveam 2 saci de vara mai buni fiecare),bine imbracati.Ascultam la radio(un radio mic,dar performant…semnal bun…etc) vremea la care sa ne asteptam pentru zilele urmatoare.Ne asteptam sa fie frig,dar nici asa,adica au anuntat ca vor fi pana la -19 grade prin Apuseni.

Dupa ce aflasem prognoza pe urmatoarele zile oprim radioul si ne pregatim de somn,dar unii membri din fauna zonei nu au fost de acord cu noi.Afara era liniste,nici macar o adiere de vant,cand auzim lupii urland.Stiam ca este o iarna grea si ne asteptam ca lupii sa coboare in sate,dar nu chiar pe aici.La inceput doar unul se aude,iar la cateva secunde diferenta si altii.Instictiv ne punem in mijlocul cortului si asteptam,iar in vreo 4-5 min. ajung la cort,unde incep sa misune,dau cateva ture de cort dupa care liniste.Aveam cu noi cateva petarde pe care nu evitam sa le folosim,asa ca aruncam o petarda afara si pentru 20 de minute crezusem ca nu vor mai reveni.Bucuria nu tine mult si lupii revin in forta,fug in jurul cortului si iar liniste.

Dupa acest episod ne punem la somn si dormim linistiti pana dmineata.Gradele in termometre nu coborasera decat pana la -14.Desi cum majoritatea ar crede sau cum majoritatea ar face,adica sa adunde tot si sa plece spre case,noi nici macar nu mutasem cortul.Dimineata facem o supa calda,mai cateva dulciuri si ne pregatim sa urcam spre Magura,adica sa parcurgem intreaga vale.Nu plecam bine si din spatele nostru vin 2 tineri(aprox.30 ani),care aveau topoare si 2 caini de turma.Ii intrebam ce cauta si dupa cum ne asteptam ne-au spus ca cauta 3 lupi care dau tarcoale la oiile.Cu ceva restrangere continuam sa urcam,se vad urme clare in zapada si smocuri de par pe trunchiurile de copaci cazute.

Ajungem si la capatul vaii dupa aproximativ 5 km si incepem sa urcam spre pestera Magura.La intrarea in pestera gasim stalagmite din gheata,ne minunam,fotografiem si ne echipam.Se simt gradele in plus din pestera.Parcurgem ceva mai bine din jumatate din lungimea pesterii si ne intoarcem.

Seara,reveniti la tabara de baza ne pregatim ceva de mancare si mergem sa dam de stire telefonic celor de acasa si prietenilor,mai putin partea cu lupii…normal:)).

Urmatoarea zi o petrecem prin zona,doar cateva pesteri prin zona,din cauza vremii.In zorii zilei incepuse o ploaie mocaneasca care s-a transformat mai tarziu in lapovita si apoi ninsore.

In cea de a 4-a zi decidem sa plecam spre casa.Ne trezim destul de dimineata,erau -8 grade,adunam cortul si plecam la drum,dar fara sa mancam nimic.Din satul Sighistel un domn opreste si ne i-a si pe noi.Pe drum spre Stei ne povesteste de planurile sale,cateva reusisera,iar cateva nu din cauza unor indivizi.Acest domn detinuse o functie importanta cu ceva ani in urma,asa ca avea relatii sus puse.Acesta iubeste mult muntii Apuseni,a derulant mai multe proiecte,printre care si „Glavoi fara gunoi!”.Ajunsi in Stei ne lasa in centru,iar noi mergem sa luam trenul spre casa.

Fiind prima experienta la cort pe timp de iarna ne-a placut mult,totul difera fata de celelate anotimpuri.Am invatat ca iarna trebuie folosite echipamente adecvate sezonului,dar am aflat si ca lupii coboara in sate in iernile grele si multe alte lucruri.Per total a fost o tura reusita si plina de aventura.

4 comentarii la “MUNTII BIHOR-IARNA LA CORT

1. ma intereseaza si pe mine o excursie in curand (tot iarna). m-am interesat de echipamente & pregatire dar inca nu am o ruta…poti sa-mi recomanzi ceva?eventual tot prin bihor sau rodnei ca din ce-am citit astea-s mai ‘beginner-friendly’ (e prima experienta de genul)

2. Salut,
    Pai spunem mai exact ce te-ar ineteresa sa vezi in apuseni(poate mergem impreuna),iar in rodnei nu stiu doar daca intreb niste prieteni.Daca vrei sa vb mai multe poti sa imi lasi o adresa de yahoo(si gmail).
    Numai bine!!!

3. Povesteste cum ati facut camparea… ce ce va-ti incalzit…nu am vazut urma de foc in exterior. animale salbatice prin zona?